Nu laddar vi för elbilar

När allt fler skaffar el- och hybridbilar ökar också behovet av laddplatser. SigtunaHem satsar nu på att skapa laddplatser för elbilar i våra bostadsområden.
– Vi vill erbjuda möjlighet att ladda nära där man bor, säger fastighetschefen Bertil Hallbäck.

Försäljningen av el- och hybridbilar har ökat stadigt de senaste åren. Tillverkarna utvecklar modeller med större räckvidd och bättre prestanda. Konkurrensen mellan olika bilmärken bidrar också till att priserna på eldrivna personbilar sjunker, vilket i sin tur ger fler privatpersoner möjlighet att köpa och köra miljövänliga elfordon.

Men el- och hybridbilar har batterier som måste laddas. Och för det krävs säkra laddplatser med tillräckligt hög kapacitet.

– Vi ser en ökad efterfrågan och vill göra en klimatomställning och bidra till en bättre miljö. Sigtuna kommun har också som mål att bli klimatneutralt till 2040 och det här kan ses som ett av våra bidrag för att hjälpa till att komma dit, säger SigtunaHems fastighetschef Bertil Hallbäck.

Vad gör SigtunaHem för att skapa platser där hyresgästerna kan ladda sina elbilar?

– Just nu pågår en upphandling där vi ska ha en samarbetspartner som område för område kan skapa de här möjligheterna, säger Bertil Hallbäck.

– På något sätt så kommer man att som hyresgäst få betala för sig. Om du har en hyrd parkeringsplats och får en laddplats där kan det innebära att hyran för platsen höjs. Sedan ska också själva förbrukningen av elektricitet betalas, och där ska den samarbetspartner som vi nu handlar upp hjälpa oss med att administrera själva betallösningen.

SigtunaHem genomförde under mars månad en enkätundersökning för att ta reda på hur stort behovet av laddplatser är i dag, och vad hyresgästerna efterfrågar inför framtiden.

– Enkäten ger oss en bra grund för vi kan se hur behovet ser ut. När det gäller laddplatser vid fasta parkeringsplatser så blir det någon typ av långsamladdning där en får 3,7 kilowatts effekt. Vilket innebär att det krävs några timmars laddning för att klara resan fram och tillbaka till jobbet, säger Bertil Hallbäck.

– Det kan också bli så att vi sätter upp laddstationer med högre effektuttag där vi kan ha en snabbladdning. Då kan vi kanske sätta upp en eller flera sådana laddplatser på strategiska platser i våra områden.

Vilka är de största fallgroparna i det här arbetet med att skapa laddplatser?

– En risk kan vara att det blir för få personer som vill ha en laddplats i förhållande till investeringens storlek. Vi vill inte att kostnaden blir för stor, så vi måste hitta ett sätt att rulla ut det här i takt med efterfrågan. Därför kommer vi att göra det här steg för steg och börja på platser där vi ser att det finns en hög efterfrågan i dag.

När kan de första hyresgästerna få tillgång till laddplatser i våra områden?

– Vi vill gärna få igång det här så snabbt som möjligt, så vi hoppas att de första hyresgästerna som vill ha laddplatser kan få det innan året är slut.

 

 

 

09:55 torsdag 5 maj

Senaste nytt