Garagebrand Magnegatan – för dig med bilplats

Frågor och svar

Natten till torsdag 26 augusti brann garaget på Magnegatan.

Sigtuna kommun upplåter Midgårdsfältet som parkeringsplats för de som är drabbade.

Parkeringen är skyltad och från och med fredag 17 september behöver hyresgäster som vill använda parkeringen ha ett giltigt parkeringstillstånd. Dessa har skickats ut till SigtunaHems hyresgäster i området med post.

  • Vad händer med garaget?

    Garaget vid Magnegatan skadades så svårt i branden att det måste rivas. Måndag 4 oktober börjar vi att lyfta bort skadade fordon från det övre parkeringsdäcket. Detta arbete väntas ta cirka 1,5–2 veckor. De utbrända bilarna inne i garaget kommer att forslas bort i samband med rivningen av garaget.

  • Jag hyrde parkering vid garaget, var ska jag ställa bilen nu?

    Sigtuna kommun har upplåtit parkering vid Midgårdsfältet för boende som hade plats i det utbrända garaget vid Magnegatan.

    Från och med fredag 17 september måste alla hyresgäster som vill parkera där ha ett parkeringstillstånd. Tillståndet ska ligga synligt i framrutan på bil som parkeras på Midgårdsfältet.

    Parkeringstillstånd har skickats med post till alla boende som berörs.

    • Varje hyresgäst får hyra en bilplats var
    • Parkeringstillstånd för Midgårdsfältet kostar 150 kronor per månad
    • Kostnaden aviseras på hyresavin

    Aimo park övervakar parkeringen vid Midgårdsfältet.

  • Jag bor på Magne-/Ymergatan och har bil men har inte fått något parkeringstillstånd för Midgårdsfältet, vad ska jag göra?

    Vänligen kontakta Kundservice på 08-591 796 00 eller info@sigtunahem.se.

  • Ska ni bygga upp garaget eller skapa nya parkeringar vid Magnegatan? Hur kommer det att bli i framtiden?

    Det är för tidigt att säga. Vi ska först och främst forsla bort skadade bilar och riva garaget eftersom det blev så skadat i branden att det inte kan återställas. Parkeringen vid Midgårdsfältet är tillgänglig fram till maj 2022.
    Så snart vi vet mer om vad som ska hända efter rivningen av garaget på Magnegatan så informerar vi i våra kanaler – via sms, mejl, brevutskick, på hemsidan, i Glimten och E-Glimten.

  • Jag har förlorat inkomst på grund av att min bil skadades i branden. Vad ska jag göra?

    Kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Kan jag söka ledig parkering via hemsidan?

    När vi har lediga parkeringsplatser så publiceras de på Mina sidor – minasidor.sigtunahem.se – där du kan logga in med BankID och se om det finns lediga parkeringsplatser i ditt område att söka.

    Lediga parkeringsplatser hyrs ut enligt våra vanliga riktlinjer – det vill säga att sökande som inte har någon parkeringsplats alls har förtur.

  • Vi behöver två parkeringsplatser, då vi hade två platser innan. Hur gör vi?

    I dagsläget erbjuder vi endast en parkeringsplats per hyresgäst. Den som behöver ytterligare parkeringsalternativ får lösa detta på egen hand genom att kontakta andra bolag som erbjuder parkeringsmöjligheter.

  • Hur lång är uppsägningstiden på ersättningsparkeringen vid Midgårdsfältet?

    Uppsägningstiden är tre månader.

  • Min bil står i garaget, kan jag gå in och se vilken status bilen har?

    Nej, hela garaget är avspärrat på grund av rasrisk och det är förenat med livsfara att vistas inne i garaget eller ovanpå däcket. Ingen får under några omständigheter gå in i garaget eller på parkeringsdäcket.

  • Jag har min bil på övre däck, kan jag hämta min bil?

    Nej. Det är absolut förbjudet att vistas på taket på grund av rasrisk och pågående brand i garaget under.

  • Jag vill komma åt min bil, hur gör jag?

    Hela garaget är avspärrat på grund av rasrisk. Det är absolut förbjudet att gå in i garaget eller på parkeringsdäcket. Rasrisken är stor och det är förenat med livsfara. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för framtida hantering.

  • Jag har fått en felparkeringslapp på 0:- från Aimo, vad betyder det?

    Sigtuna kommun har öppnat en tillfällig parkering vid Midgårdsvallen, och fram till fredag 17 september går det bra att använda den parkeringen utan kostnad.

    Från och med 17 september måste hyresgäster som vill ställa bilen vid Midgårdsfältet ha ett giltigt parkeringstillstånd. Tillstånden har skickats ut till berörda hyresgäster med post.

    Att garaget har brunnit betyder INTE att det är tillåtet att parkera sin bil i bostadsområdet vid Magnegatan.

    Som en påminnelse om det sätter vårt parkeringsbolag Aimo för tillfället lappar utan avgift på alla felparkerade bilar.

    Felparkering i bostadsområdet kommer framöver att medföra felparkeringsavgifter.

  • När får jag reda på ifall jag kan hämta min bil eller vilken status bilen har?

    Kontakta ditt försäkringsbolag omgående och meddela vad som hänt. De kommer då att påbörja ett försäkringsärende och kommer hjälpa dig med detta.

  • Jag kan inte använda platsen, behöver jag betala för garaget?

    Nej, du behöver inte betala för platsen från och med 2021-08-26. Har du redan betalat för september kommer avgiften att antingen återbetalas eller läggas som till godo på nästa faktura. Detta kommer vår uthyrning och ekonomiavdelning att hantera.

  • Jag har en plats i garaget (inne eller på däck) och kommer att få en ny bil så småningom, vad händer med mitt avtal? Kommer jag få en ny plats?

    Vi meddelar vår uthyrning detta så återkommer de till dig. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig att hitta en ersättningsplats. Då det kan vara många som behöver en ny parkeringsplats kommer vi gå efter hur länge varje sökande haft sitt avtal på platsen.

  • Min bil var inte parkerad i garaget (inne eller på däck), var ska jag parkera den?

    Vi meddelar vår uthyrning detta så återkommer de till dig. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig att hitta en ersättningsplats. Då det kan vara många som behöver en plats kommer vi gå efter hur går länge varje sökande haft sitt avtal på platsen.

  • Jag har ett avtal på en plats i garaget som börjar gälla 1 september, kan ni hjälpa mig att hitta en annan plats?

    Vi meddelar vår uthyrning detta så kommer de att försöka att hjälpa dig att hitta en annan parkeringsplats. Det kan dock dröja innan det blir något ledigt. Du behöver självklart inte betala för den tid du inte har en plats.

  • Jag har ett avtal på en plats i garaget som börjar gälla 1 september som jag vill säga upp, hur gör jag?

    Vi hjälper dig att makulera avtalet.

  • Jag vill säga upp mitt avtal och har inget behov av en ny plats?

    Då behöver vi din signatur för uppsägning enligt vanlig rutin. När du signerat din uppsägning säger vi upp avtalet från och med 2021-08-26.

  • Vad händer med garaget nu?

    När släckningsarbetet är avslutat kommer vår ansvarig för skador att göra en bedömning av vad som ska ske framöver. Det är för tidigt att svara på i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi har det.

  • Min bil är skadad eller jag kommer inte åt den, jag behöver ersättningsbil – vad gör jag?

    Kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Jag har ingen försäkring på min bil, vad gör jag då?

    Kontakta det försäkringsbolag där du har din trafikförsäkring.

  • Min bil är avställd, vad gör jag då?

    Kontakta ditt försäkringsbolag där du har avställnings/trafikförsäkring.