Paus för HLU och tillval

På grund av det ekonomiska läget med ökade kostnader så har SigtunaHem (från och med 1 januari 2023) valt att pausa hyrestgäststyrt underhåll (HLU) och möjligheterna att beställa tillval.

Vanliga frågor och svar

  • Jag har väntat länge på att få HLU gratis, men får inte renovera. Varför inte?

    SigtunaHem har valt att pausa HLU och tillval på grund av det kärva ekonomiska läget som råder just nu med höga kostnader och stigande räntor. Ett exempel är golvpriser som har ökat med 25 procent. HLU och tillval kostar åtskilliga miljoner kronor årligen och bygger på att SigtunaHem får kostnadstäckning via hyrorna.

  • Jag anser att jag betalat för HLU:et under året (att det ingår i hyran) och att det är min rätt att få renoverat. Är det inte så?

    HLU ingår inte i din hyran. HLU är en separat förhandling med hyresgästföreningen.

  • Vad är skillnaden mellan HLU och underhåll när ni gör det själva?

    HLU står för Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det innebär att du själv bestämmer när du får exempelvis tapeter utbytta i din lägenhet. Vi som hyresvärd ansvarar för underhåll och bestämmer själva när underhåll måste genomföras. Detta innebär att vi kan välja att endast måla om en vägg i ett rum ifall väggen anses behöva det, vi underhåller då väggen.

  • När kommer ni igång med HLU igen? Är det stoppat för alltid?

    Under 2024 kommer vi att utreda hur vi ska hantera det inre underhållet. Vi återkommer med information under året. Informationen kommer att gå ut i våra ordinarie kanaler, exempelvis Mina Sidor eller genom utskickat brev.

  • Varför kan jag inte välja tillval, ni höjer ju min hyra då?

    Även kostnader för att installera tillval och reparera redan installerade tillval har ökat. Att se över tillvalen ingår i vår utredning under 2024.

  • Jag har flyttat ut från en lägenhet hos er och fick betala väldigt mycket vid besiktningen. Nu har jag flyttat till en ny lägenhet inom SigtunaHem och den ser värre ut än min förra lägenhet men jag får inte beställa HLU. Varför?

    Vi som hyresvärd har alltid rätt att ta betald för åtgärd om du har orsakat skador i din lägenhet. När du flyttar in i en ny lägenhet och har synpunkter på den utförda besiktningen kan du inom åtta dagar från inflyttning höra av dig till oss för att anmäla dessa synpunkter.

    Överslitage eller små skador innebär inte alltid att tapeter är så pass dåliga att vi behöver byta. Om du ändå vill byta tapet kan du utföra detta själv, det ska vara fackmannamässigt utfört enligt de krav som vi ställer.

    Om du är osäker på vad fackmannamässigt innebär ska du höra av dig till SigtunaHems HLU- och tillvalssamordnare på 08-591 796 00 före start av renoveringen.

  • Vad har jag för möjlighet att lägga synpunkter på lägenhetens underhåll i samband med att jag flyttar in?

    Om något är trasigt, exempelvis en dörr eller golvlist, så lägger du serviceanmälan. Om du har synpunkter på den som är genomförd har du åtta dagar på dig att höra av dig till vår Kundservice. Detta gör du genom att mejla info@sigtunahem.se eller ringa 08 – 591 796 00. Om du mejlar oss får du gärna skicka med en överblicksbild som du bifogar till ditt mejl.

  • Kan jag själv kontakta den som besiktigat min lägenhet?

    Kontakta Kundservice som lägger ett ärende till den besiktningsperson som har utfört besiktningen.

  • Vad gör SigtunaHem med alla pengar som sparas genom att pausa HLU?

    SigtunaHem har fått ökade kostnader vilket inneburit att vi behövt göra prioriteringar för att kunna hantera kostnadsökningar samt akut underhåll.

  • Om ni pausat HLU kan jag få använda potten på min hyra?

    Nej, potten är knuten till din lägenhet. Under 2024 utreder vi hur HLU, inklusive potten, ska hanteras.

  • Om ni slutar med HLU vad händer med underhållet i min lägenhet som har blivit “nollat”, kommer jag få det utfört ändå?

    Du kan inte under 2024 beställa HLU, även om det blivit nollat. Du kan alltid kontakta oss om något är trasigt i din lägenhet. Vill du själv byta till exempel tapeter så kan kan du utföra detta själv, det ska vara fackmannamässigt utfört enligt de krav som vi ställer.

    Om du är osäker på vad fackmannamässigt innebär ska du höra av dig till SigtunaHems HLU- och tillvalssamordnare på 08-591 796 00 före start av renoveringen.

  • Jag vill köpa en egen spis, kan jag slänga den som står i min lägenhet?

    Nej, om du väljer att köpa en egen spis är du skyldig att återställa när du flyttar. Vi rekommenderar dig därför att förvara spisen i ditt förråd och ställa tillbaka den när du flyttar. Detta gäller även om du exempelvis byter till egna luckor, eget kylskåp eller vill ta bort ditt badkar.

  • Min spis (eller kyl/frys) har gått ur tiden och fungerar knappt, menar ni att jag inte får en ny då? 

    Om spisen inte fungerar för matlagning och vi inte kan reparera spisen kommer vi att byta ut den.

  • Jag har en synpunkt på er hantering av HLU som jag vill att ni tar med er under arbetet. Tar ni emot den?

    Ja, vi har en rutin för hantering av klagomål och synpunkter. Vi registrerar din synpunkt, ansvarig handläggare har därefter 10 dagar på sig att återkoppla till dig.