Anmäl alltid en skada

Skador

Om du misstänker eller upptäcker en skada i din lägenhet är det viktigt att du alltid anmäler det till oss, annars riskerar skadan att bli mer omfattande.

Det här är exempel på skador

En skada kan till exempel vara ett litet jack eller hål i ett badrumsgolv, missfärgning i ett skåp eller fukt under kyl och frys. Just när det gäller misstanke om fukt är det bättre att anmäla en gång för mycket än inte alls. Även ett litet hål i en badrumsmatta kan orsaka en stor skada som sprider sig och tar väldigt lång tid att åtgärda.

Du har ett ansvar att anmäla en skada

Som hyresgäst har du ett ansvar att vårda din lägenhet. Det innebär bland annat att du är skyldig att anmäla fel eller brister. Gör du inte det finns risken att du kan bli ”vållande” till skadan, vilket i slutändan kan bli dyrt. Anmäl alltid hellre en gång för mycket än inte alls till oss.

Hemförsäkring

Det är viktigt att du har en hemförsäkring där det ingår en ansvarsförsäkring. Då hjälper ditt försäkringsbolag dig om olyckan är framme. Försäkringsbolagen hjälper dock inte till om det visar sig att du varit oaktsam eller inte anmält i tid.

Så här anmäler du en skada

  • Du gör enklast en anmälan om skadan via Mina sidor.
  • Ärendet hamnar då hos en bovärd som gör en första kontroll. Konstateras det att det är en skada så skickas anmälan vidare till en skadehandläggare och du får ett mejl som informerar att vi har mottagit ärendet.
  • Hur lång tid ett skadeärende tar beror på hur omfattande skadan är. Vattenskador kan ta längre tid till exempel.
  • Efter avslutat ärende har vi som rutin att skicka ut en enkät. Det är ett led i vårt förbättringsarbete. Enkäten är anonym och svaren är viktiga för oss för att vi ska kunna utveckla vårt skadearbete

SigtunaHem hanterar cirka 110 skador per år med varierad storlek – allt från mindre skador till väldigt stora ärenden som totalbränder. Det är vår projektavdelning som hanterar skadorna och de gäller främst fukt och brand.