Betala för material och tjänster

Fördela kostnader rättvist

Hyresgästlagen (§12:24) säger att en hyresgäst har en plikt att löpande hantera skötsel av sin lägenhet och kan vara skyldig att ersätta skada som uppkommit av oförsiktighet.

Vi på SigtunaHem har kunnat konstatera att vi alltför ofta utför reparationer och arbeten som hyresgästen själv ska ansvara för. Detta medför onödiga kostnader för bolaget.

Därför har vi skärpt våra rutiner för debitering av material och tjänster som inte ingår i grundhyran.

Orsaker till debitering

Det finns tre orsaker till att vi debiterar sådant som inte ingår i grundhyran.

  • Slit och släng: Vi vill komma bort ifrån en slit- och slängmentalitet som är dåligt för miljön. Det kan bland annat gälla inredning och utrustning som missköts och måste bytas ut.
  • Vi vill spara pengar: Det onödiga underhållet som orsakas av slarv kostar massor av pengar för Sigtunahem och i slutändan även för dig som hyresgäst.
  • Fördela kostnader mer rättvist: Majoriteten av alla hyresgäster vårdar sina lägenheter på ett föredömligt sätt. För att inte kostnader för andras oförsiktighet ska drabba alla så debiterar vi exempelvis skadegörelse direkt till den berörda hyresgästen.

Genom att ta betalt för material som vi tidigare har delat ut gratis, till exempel toalettsitsar eller handfat som gått sönder på grund av oförsiktig hantering, kan vi minska onödigt resursslöseri och öka hållbarheten i vår verksamhet.

SigtunaHem är miljöcertifierade sedan 2017 och arbetar löpande med att identifiera områden som har stor negativ miljöpåverkan, men också områden där vi kan göra insatser som får stora positiva effekter.

Här kan du se hur mycket det kostar för olika material och tjänster.