Så hanterar du ditt el-abonnemang
I ditt hyresavtal med SigtunaHem ingår inte el i hyran. Vattenfall och Veni Metering är SigtunaHems elleverantörer. Så här hanterar du din hushålls-el hos SigtunaHem.
El från Vattenfall
När du flyttar in
För inkoppling av el ring Vattenfall senast fem dagar innan inflyttning.
Vattenfall: 020-82 00 00
När du flyttar från oss
Har du haft elleverans från Vattenfall glöm inte bort att avsluta ditt gamla abonnemang i bostaden som du bott i senast tio dagar innan du flyttar ut för att undvika dubbelfakturering från ditt elbolag.
Vattenfall: 020-82 00 00
Vattenfalls flyttguideEl från Veni Metering
När du flyttar in
I vissa av våra fastigheter (se nedan) är det Veni Metering som levererar el. SigtunaHem anmäler din flytt för inkoppling av el till Veni Metering.
Följande adresser har Veni Metering som leverantör:
- Södergatan 8
- Stationsgatan 8
- Södergatan 25
- Södergatan 41–55
- Marmorvägen 1–29
- Glimmervägen 1–11
- Karin Hansdottersväg
- Plommonvägen
- Körsbärsvägen
- Sleipnergatan 31–49
Du får din elnätsfaktura från VENI Metering en gång i månaden. Förfallodatumet för fakturan är den sista bankdagen i samma månad och fakturan innehåller avräkning för föregående månad. Fakturan skickas ut via den mejladress du har registrerad hos SigtunaHem. Vill du ha fakturan på annat sätt ska du kontakta VENI Metering.
Du har alltid tillgång att gå in på VENI Meterings kundportal där du kan se din förbrukning och fakturor.
Logga in på Veni Meterings kundportal:
Veni Metering – Logga inDitt kundnummer och PIN-kod står på din faktura från Veni Metering.
Det är viktigt att du betalar fakturan i tid för att undvika förseningsavgifter och ytterligare kravkostnader eller i värsta fall, att du förlorar din el-leverans till lägenheten.
Om fakturan inte betalas efter påminnelser kan el-leveransen stängas av helt tills att fakturan blir betald.
När du flyttar från oss
Har du haft Veni Metering sägs avtalet upp i samband med att du säger upp din lägenhet.
Sammätning av el – Veni Metering
Veni Metering har ansvaret för elnätet i ett antal av SigtunaHems fastigheter och leveransen av hushållsel.
I en fastighet betalar vanligen alla hyresgäster nätavgift till den lokala nätleverantören för varje enskild anläggning. Idén bakom sammätning är att ge fastighetsägaren möjlighet att debitera hyresgästerna efter deras verkliga förbrukning av energi.
Hyresgästerna kan tillsammans agera som en kund gentemot nätleverantören och därigenom reducera nätavgiften till de enskilda hyresgästerna vilket subventionerar installationskostnaderna för anläggningen.
Veni Meterings produkt har under ett antal år anpassats efter kundernas behov. Framgången baseras på en välutvecklad lösning som ger fördelar både för fastighetsägare/förvaltare och deras hyresgäster, för nätägaren och energileverantörerna.
En enkel sammanställning på vanliga frågor rörande el-leveransen hittar du på:
Veni Metering – Frågor och svar