Viktig information om HLU och tillval
Från och med den 1 januari 2023 har vi pausat det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet, det vi kallar för HLU, samt beställningar av tillval.
HLU gäller för tapeter, målning, golvmattor, slipning av golv och lackning av skåpluckor. HLU gäller även för spis, kyl, frys eller kombinerad kyl och frys. För vissa hyresgäster omfattas även tvättmaskiner, torktumlare samt diskmaskiner av HLU.
Inom ramen för tillval faller inglasad balkong, trägolv, säkerhetsdörrar, byte av köksluckor och bänkskivor, spis med varmluftsugn, uppgradering kök samt uppgradering till MIDI/MAXI-nivå.
Att vi pausar HLU och tillval beror på flera omständigheter med den främsta anledningen är det kärva ekonomiska läget som råder just nu med höga kostnader och räntor. Ett exempel är golvpriser som har ökat med 25 procent.
HLU och tillval kostar åtskilliga miljoner kronor årligen och bygger på att SigtunaHem får kostnadstäckning via hyrorna.
Ytterligare en anledning bakom beslutet är att det är mycket svårt – i vissa fall omöjligt – med leveranser av golv och vissa andra material.
Vi kommer naturligtvis att fortsätta att reparera och åtgärda fel och brister som uppstår i din lägenhet och har du redan gjort en HLU- eller tillvalsbeställning innan pausen kommer den att genomföras.
Det fortsatta ekonomiska läget är svårt att förutse. Vi befarar att det kärva läget kan pågå under en längre tid och vi kan därför inte göra några prognoser av läget, vi följer helt enkelt utvecklingen i världsekonomin.
OBS! Har du själv renoverat lägenheten och vi av någon anledning måste göra om eller återställa ett av dig utfört arbete, till exempel vid avflyttning, får du stå för den kostnaden.
Känner du dig osäker på hur du ska göra, hör av dig och fråga oss på:
Kundservice
08-591 796 00
info@sigtunahem.se